Wat is merkidentiteit

Of je nu over een merkprofiel, merk-DNA of merkkern leest; het gaat allemaal over hetzelfde. Een merkidentiteit is niets anders dan jouw merkkern heel duidelijk verwoord en geduid. Een sterke merkidentiteit is eentje waarmee mensen zich kunnen identificeren en willen verbinden. Het beschrijft wie je bent, wat je drijft en wat je betekent voor anderen. Zodat je daar vervolgens in alles wat je doet, doelgericht aan kunt bouwen.Een goede merkidentiteit geeft de juiste energie en is voor iedereen te begrijpen. Vergeet lange documenten met wollige teksten: een kernachtige verwoording stuurt het meest. Alleen de essentie, bewust het ene woord wel en het andere niet. Waar gaat het nou écht om als je alle randzaken loslaat? Wat is dat ene ideaal waar je écht voor wilt gaan? What matters most? Focus!

Waarom is een merkidentiteit belangrijk?

Een sterke kern is het halve werk. Deze kern vormt namelijk de basis voor alles dat jouw merk doet. Het geeft je de focus, houvast en sturing die je nodig hebt om doelgericht aan je missie te blijven werken. Het is het uitgangspunt om jouw merk verder op te bouwen en om daar trouw aan te blijven, wat er ook gebeurt. Uitgaan van je eigen kracht.Bovendien is het essentieel om iedereen binnen je organisatie dezelfde kant op te krijgen; het minimaliseert de kans op verschillende interpretaties van het ideaal waar je samen naartoe werkt. Merken bestaan tenslotte uit verschillende mensen met allemaal hun eigen mening en perspectief.

Hoe kom je tot een goede merkidentiteit?

Om merken te helpen hun merkidentiteit scherp te stellen, starten we met de fundamentele uitgangspunten: dat wat er ten grondslag ligt aan het merk. Een merkidentiteit bestaat uit verschillende elementen: idealen en drijfveren, merkwaarden, een rake positionering en de merkessentie. Het is belangrijk om van binnenuit te beginnen, maar ook de context nemen we mee, zodat we tot scherpe merkinzichten komen. Doelstellingen, doelgroep(en), sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen komen aan bod.Samen beantwoorden we vragen als: Wat maakt jullie relevant? Wat drijft jullie organisatie? Waarmee willen jullie het verschil maken? Ook kijken we naar jullie belangrijkste merkwaarden en de rangschikking hiervan. Tot slot kijken we naar de merkhiërarchie en naar hoe de verschillende producten, diensten en eventuele sublabels zich binnen een merk tot elkaar verhouden. Weten hoe dit jouw merk kan helpen? Kom eens langs voor een kop koffie, we praten je er graag doorheen.