Elke dag worden mensen overspoeld met wel honderden commerciële prikkels en boodschappen. Het is voor mensen makkelijker dan ooit om deze informatie te negeren. Onze filterbubbel wordt steeds kleiner en voor merken wordt het steeds lastiger daar doorheen te prikken en een unieke merkpositie te veroveren. “Hoe zorg ik ervoor dat mensen zich met mijn merk willen en gaan verbinden?” We nemen je mee. Alles over merkpositionering!
Wat is merkpositionering
Een merkpositionering is de plek die jouw merk inneemt in het hoofd en hart van mensen. Het liefst een unieke plek natuurlijk. En niet zomaar een unieke plek: een betekenisvolle, onvervangbare unieke plek. Merkpositionering gaat over een diepere verbinding tussen jouw merk en jouw doelgroep. Die verbinding ontstaat door je merk te laden met positieve, emotionele associaties bij de mensen die je wilt bereiken. Hoe sterker die associaties, hoe sterker de verbinding.Zo’n specifieke plek claimen vereist hele scherpe keuzes in hoe je gezien wilt worden en bekend wilt staan. Focus is key! Hoe scherper het beeld is dat je van jouw merk creëert, hoe beter je mensen helpt om jouw merk in het juiste hokje te plaatsen. Je wilt het misschien niet horen, maar hokjesdenkers zijn we allemaal.
Waarom is een merkpositionering belangrijk?
Een heldere merkpositionering onderscheidt jouw merk van andere spelers in de markt. In een wereld waarin het aantal merken, diensten en producten exponentieel toeneemt, is belangrijk om duidelijk te hebben welke koers je met je merk wilt varen. Om daarmee je plek te kunnen claimen in het hoofd en hart van mensen. Zoveel plek is er tenslotte niet. Focus, focus, focus!Een overtuigende merkpositionering geeft richting binnen jouw organisatie en laat alle neuzen dezelfde kant op wijzen. Bovendien zorgt het ervoor dat je de juist – likeminded – mensen kunt aantrekken: denk eens aan alle mooie samenwerkingen en toegewijde medewerkers die je daarmee binnenhaalt!
Hoe kom je tot een goede merkpositionering?
Wij geloven dat een overtuigende merkpositionering altijd van binnenuit begint, maar een helder beeld van de context waarin je merk zich bevindt is noodzakelijk om je merk te kunnen positioneren. Daarom duiken we in de wereld van je klanten. Naar welke emotie zijn zij (on)bewust op zoek? Door welke waarden voelen zij zich verbonden? Wat raakt hen in hoofd én hart? Door middel van deskresearch en kwalitatieve interviews met klanten en medewerkers vergaren we de merkinzichten die nodig zijn om jullie merkidentiteit en merkpositionering vast te stellen.