Betekenisvolle merken hebben een unieke, krachtige en eenvoudige merkbelofte. Een belofte die ze maken naar zichzelf en naar de wereld. Eentje die kort en krachtig zegt waar ze voor staan. De belofte komt voort uit je merkpositionering: de plek die je wilt innemen in de wereld en in het hoofd van je doelgroep. Vanuit je ideaal, vanuit wat je wilt geven. Met een merkbelofte, ook wel ‘pay-off’ genoemd, communiceer je de waarde van jouw merk voor de wereld van je doelgroep. Maar wat is het eigenlijk? En hoe kom je tot die ene, meest betekenisvolle merkbelofte? Wij nemen je mee. Alles over een merkbelofte!
Wat is een merkbelofte?
Een merkbelofte communiceert de essentie van wat jouw merk aan de wereld wil geven. Vaak gaat het om een diepere emotionele belofte. Eentje die waarde met zich meebrengt, waar mensen zich emotioneel verbonden mee kunnen voelen en die energie geeft. Je belofte is dus één van de elementen waarmee jouw merk zich kan verbinden met de doelgroep.De missie van je merk en de merkbelofte kunnen dichtbij elkaar liggen. Toch bestaat er een verschil tussen beide begrippen binnen het bouwen van merken. De missie is namelijk geformuleerd vanuit het merk en de belofte is geformuleerd vanuit het oogpunt van de doelgroep. Zo zegt een missie wat jij als merk doet om je idealen na te streven en een merkbelofte communiceert aan de ontvanger waar jouw merk voor gaat en staat. Een goede merkbelofte geeft daarnaast sturing in alles wat je als merk doet.
Waarom is een merkbelofte belangrijk?
Een merkbelofte is een belangrijk element binnen het merkconcept en is de energieke samenvatting van jouw merkverhaal. Het maakt veel duidelijk over je merk en over op welke manier je merk van betekenis wil zijn voor de wereld. Een unieke merkbelofte schept niet alleen duidelijkheid, het laat ook zien op welke manier jouw merk bekend wil staan. Het geeft energie en laat een mentaliteit zien. Zodat mensen jouw merk weten te vinden en zich kunnen aansluiten. Alles om jouw missiegedreven merk nog meer impact te laten maken.
Hoe kom je tot een goede merkbelofte?
Een merkbelofte (of pay-off) wordt gecreëerd vanuit het merkfundament waarin scherpe keuzes zijn gemaakt. Onze concepters en copywriters vertalen de (interne) merkstrategie van jouw merk naar creatieve communicatie die mensen op een begrijpelijke manier raakt. Onze creatieven creëren verschillende richtingen die intern getoetst worden. Hierin wordt een korte rationale geschreven die als basis dient voor het merkverhaal. Als samenvattende slotzin wordt hier een passende merkbelofte gekozen die uiteindelijk de basis is voor verdere creatieve ideeën. De merkbelofte en merkverhaal als creatief vertrekpunt voor impactvolle communicatie.