Wat is een merknaam?

De merknaam is vaak het eerste waar mensen met jouw merk in aanraking komen en daarmee is het één van de belangrijkste visitekaartjes van je merk. Mensen leggen namelijk in een split second associaties en ze trekken net zo snel conclusies. Een goede merknaam schiet raak, schept duidelijkheid en ligt ook nog lekker in het gehoor. Het komt vaak aan op details. Je hebt tenslotte slechts een handjevol woorden of zelfs letters tot je beschikking, waarin je meteen duidelijk moet maken waar jouw merk voor staat. En dat is niet gemakkelijk.Een goede merknaam kan veel voor je merk doen, maar het kan ook afbreuk doen. Een naam kan bijvoorbeeld te trendy zijn en op het moment hangen; en daarmee snel dateren. Een woordgrapje kan de plank net misslaan, een klank niet lekker in het gehoor liggen of mensen associëren je (bewust of onbewust) met een ander merk, persoon of initiatief waarmee jij nou net niet mee geassocieerd wilt worden. Een sterke merknaam is juist reclame en blijft hangen in je hoofd, en dat is wat je wilt.

Waarom is een merknaam belangrijk?

Merknamen zijn er in allerlei soorten. Een groot verschil zin in natuurlijke versus verzonnen merknamen. Bij natuurlijke namen kun je denken aan familienamen (Simon Lévelt), herkomstnamen (Gulpener, Bar-le-Duc) of beschrijvende namen (Nijntje Museum, Brenger, Veteraneninstituut, Natuur voor Elkaar).Verzonnen merknaam zijn speciaal voor het merk ontwikkeld. Dat kan gebaseerd zijn op iets dat al bestaat en wat concreet weergeeft wat een merk doet (Columbus Earth Theater, Dieet Dit, Dieet Dat – platform voor diëtisten, Footprint Travel). Ook kun je kiezen voor een associatieve naam voor je merk. Die maakt niet direct duidelijk waar het merk voor staat, maar bevat wel een klank, energie of emotie die past bij het karakter van het merk (Linehub, Nuna, M, Toon). Bij deze laatste groep is het nog belangrijker om het merk in beleving vanaf de introductie van de naam sterk te laden en de juiste associaties aan de merknaam te koppelen.

Hoe kom je tot een goede merknaam?

Het is verstandig om een merknaam door een externe partij te laten ontwikkelen. Zelf ben je namelijk snel (te) emotioneel betrokken bij je merk. Een externe concepter of copywriter kan objectiever kijken naar je merk – hij/zij kent de creatieve valkuilen en kansen in jouw branche en denkt niet vanuit jouw denkkaders, maar vanuit hoe we jouw doelgroep kunnen bereiken én triggeren.Het ontwikkelen van een merknaam is een onderdeel van het merkconcept (de manier waarop je merk zich manifesteert in de wereld; waar ook een merkverhaal, merkbelofte, merkpropositie en merkhiërarchie onder vallen). De merknaam wordt ontwikkeld nadat de merkidentiteit staat. Pas dan weet je tenslotte waar de naam aan moet bij dragen. We beginnen met een longlist aan merknamen op basis van de gekozen conceptrichting. Nadat we samen met jou een shortlist hebben gecreëerd, werken we enkele richtingen of namen verder uit en kijken we goed naar welke consequenties de richtingen hebben voor je merk. Zodat jij straks een ijzersterke merknaam hebt.