Wat is social & web content?

Letterlijk betekent social & web content de ‘inhoud’ van je sociale media pagina’s en je website. Het creëren van social & web content voor jouw merk is niets anders dan informatie en ervaringen delen die gericht zijn op je eindgebruiker. Deze vorm van content kan zowel tekst als beeld bevatten. Het is belangrijk om deze twee componenten goed op elkaar af te stemmen en een goede balans te creëren. Zodat de tekst en het beeld dat jouw merk online deelt elkaar versterken en samen één samenhangend verhaal vertellen.

Waarom is social & web content belangrijk?

Als merk is het van belang om te werken aan betekenisvolle inhoud om zo je online herkenbaarheid als merk te vergroten. Dit draagt namelijk bij aan je gehele merkbeleving: op elk kanaal dezelfde beleving creëren, zodat je één consistent verhaal vertelt en laat zien. Om zo online overal de juiste emotie op te roepen bij de eindgebruiker. Ook zorgt sterke en relevante social & web content ervoor dat je opvalt en dat mensen jouw merk blijven opzoeken, volgen en delen binnen hun netwerk. Zodat jouw merkfans elkaar ook kunnen vinden. Daarnaast zorgt het up-to-date houden van je content ervoor dat je relevant blijft en je ook goed blijft scoren op bijvoorbeeld Google.

Hoe kom je tot een goede social & web content?

Allereerst is het belangrijk om het doel van je content te bepalen. Dit doel kan verschillen: van informeren tot amuseren en van overtuigen tot activeren. Door het doel van tevoren vast te stellen kan je als merk op een meer consistente manier content delen met je doelgroep, en zo kom je tot meer betekenisvolle content. Ook is het belangrijk om scherp te hebben wat je wilt bereiken. Wil je meer traffic naar je website? Of juist je naamsbekendheid vergroten? Of wil je als merk ergens leading in worden?Wanneer je een duidelijk doel voor ogen hebt ga je over tot het bepalen van de strategie van je content. Het is van belang om je doelgroep hierin centraal te stellen. Wie zijn zij? Waar (op welke kanalen) zijn ze actief? Waar hebben ze behoefte aan en wat houdt hen bezig? Door dit scherp te hebben kan je gerichter nadenken over het soort content dat je wilt delen om daarmee de meeste engagement te creëren. Het gesprek aangaan met je doelgroep en zoveel mogelijk interactie creëren (bijv. door het stellen van vragen en snel reageren op je publiek) is key in het responsieve social media & digitale landschap van nu.Naast het bepalen van het doel en de strategie voor de social & web content van jouw merk is het belangrijk om je content up-2-date te houden en regelmatig inspirerende content te delen. Hiermee blijf je mensen prikkelen en zullen mensen bij je terug blijven komen.